Wymiana uczniów z Essen (21.05.2011-28.05.2011)

Wymiana uczniów z Essen (21.05.2011-28.05.2011). Dzień pierwszy. Po wspólnym spacerze po mieście w świetlicy Internatu odbyło się spotkanie. Pan Dyrektor mgr inż. Andrzej Rosicki po krótkiej przemowie przywitał uczniów z Essen.

adanna

Wymiana uczniów z Essen (21.05.2011-28.05.2011)

1. Wymiana uczniów z Essen (21.05.2011-28.05.2011)

2. Dzień pierwszy Po wspólnym spacerze po mieście w świetlicy Internatu odbyło się spotkanie. Pan Dyrektor mgr inż. Andrzej Rosicki po krótkiej przemowie przywitał uczniów z Essen. Po przemówieniu uczniowie dostali czas dla siebie, aby poznać nowych kolegów. Aby się bardziej zintegrować przystąpiliśmy do gier i zabaw. Grupa niemiecka udała się do internatu na puchar Niemiec gdzie MSV Duisburg uległ Schalke 04 aż 0 : 5!

3. Dzień drugi W drugi dzień zwiedzaliśmy nasze miasto. Widzieliśmy Zamek Piastowski , Muzeum Odlewnictwa Artystycznego, tereny i budynki byłej kopalni Gliwice oraz poznaliśmy historię miasta. Następnie przystąpiliśmy do kursu komputerowego. Naszym zadaniem było stworzenie strony internetowej w technologii WIKI. Osobą prowadzącą kurs była Nadine Anskeit.

4. Dzień Trzeci Trzeciego dnia grupie niemieckiej zostały pokazane sale lekcyjne i pracownie ZSTI. Następnie zwiedziliśmy Radiostację Gliwicką. Po usłyszeniu historii dotyczącej prowokacji Gliwickiej udaliśmy się na zwiedzanie fabryki „Opla” jako przykładu restrukturyzacji.

5. W Oplu zwiedziliśmy tłocznie, taśmy montażowe oraz zobaczyliśmy gotowy produkt, jakim jest przetestowane, sprawne auto . Modelami aktualnie produkowanymi są Astra IV Hatchback 5-drzwiowa (od 2009) oraz Astra III Sedan (od 2007) . Kolejnym punktem programu był ośrodek jeździecki „Lukasyna”.

6. Dzień czwarty Tego dnia udaliśmy się do obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu. Po otrzymaniu sprzętu audio i przywitaniu się z przydzielonym nam przewodnikiem, przystąpiliśmy do zwiedzania. Rozpoczęliśmy od macierzystego obozu Auschwitz. Nad bramą widniał wykuty napis „ Arbeit macht frei” – „Praca czyni wolnym”. Ten zwykły napis oddawał poczucie grozy i tragedii tego miejsca. Przewodnik dokładnie opowiedział nam historię obiektów, takich jak plac zbiórki, budynki mieszkalne, baraki czy miejsca egzekucyjne.

7. Drugą częścią zwiedzania był obóz w Brzezince ( Auschwitz-Birkenau). Ogromna przestrzeń, na jakiej znajdował się obóz, prezentowała na jaką skalę odbierano życie niewinnym ludziom. Zobaczyliśmy sposób transportu, piece i oddzielny obóz dla kobiet i dzieci. Poznaliśmy też historię laboratorium doktoraMengele , który przeprowadzał eksperymenty medyczne w obozie śmierci. Informacje te wywarły na naszej grupie szokujące wrażenie.

8. Dzień Piąty W piątym dniu mieliśmy zaplanowane dwie wycieczki, pierwszą z nich była Huta Szkła w Zawierciu. Rolę przewodnika pełnił pracownik huty, znający ten zakład jak własną kieszeń. Zwiedzanie trwało około godziny. Podczas spaceru zobaczyliśmy piece hutnicze, wanny, wzorcownie oraz zakładowe muzeum. Warto dodać, że w hucie tej w dalszym ciągu pracują ludzie, co niewątpliwie podnosi walory turystyczne obiektu. Podczas zwiedzania mieliśmy możliwość sprawdzenia się w hutniczym fachu.

9. Po zwiedzaniu Huty Szkła w Zawierciu pojechaliśmy do Krakowa, aby odwiedzić dawną fabrykę naczyń emaliowanych Oskara Schindlera. Przewodnik oprowadził nas po wystawie „Kraków – czas okupacji 1939–1945 ”. Wystawa jest opowieścią o Krakowie i losach jego polskich i żydowskich mieszkańców w czasie II Wojny Światowej, ale też o Niemcach – okupantach, którzy pojawili się tutaj 6.09.1939 i brutalnie przerwali wielowiekową historię polsko-żydowskiego Krakowa. Wielka historia II Wojny Światowej krzyżuje się tu z życiem codziennym, a życie prywatne z tragedią, która dotknęła cały świat. Po powrocie do Gliwic wieczór umilił nam pokaz „FireShow” jednego z naszych kolegów.

10. Dzień Szósty Zabytkowa kopalnia „Guido” w Zabrzu oraz maszyna parowa były atrakcjami szóstego dnia naszej wymiany. Pierwszym punktem tego dnia była kopalnia. Na początku zostaliśmy wyposażeni w kaski oraz lampy górnicze. Przytoczono nam historię zabytkowej kopalni, po czym zjechaliśmy 170 metrów pod ziemię! Na szczęście wszyscy wyjechali cali i zdrowi na powierzchnię.

11. Zaprezentowana na zdjęciu maszyna parowa wywarła na nas ogromne wrażenie. Maszyna ta waży 300 ton, a temperatura pary wodnej wytwarzanej przez nią wynosi 300° C! Kiedy uruchomiono maszynę, mogliśmy podziwiać ją w całej okazałości. Następnie weszliśmy na szyb (25 metrów wysokości ) skąd było widać całe Zabrze i jego okolicę.

12. Dzień Siódmy Dzień siódmy zaczęliśmy od zwiedzania synagogi, Kazimierza, Starówki oraz Wawelu. Przewodnik dokładnie nam o wszystkim opowiedział. Poznaliśmy życie codzienne Żydów i historię Krakowa.

13. Po zwiedzeniu Wawelu przystąpiliśmy do samodzielnego zwiedzania miasta.Wieczorem uczniowie klasy 1b zaprezentowali pokaz sztuk walk wschodnich Shinkendo i aikido. Na końcu polska grupa przedstawiła elementy tańca belgijskiego.

14. Dzień ósmy W tym dniu po krótkim pożegnaniu i podziękowaniu ze strony niemieckiej zaprosiliśmy ich do zabawy na auli szkolnej. Część grupy polskiej odwiozła grupę niemiecką na lotnisko.

15. Na zdjęciu uczestnicy wymiany – grupa niemiecka i polska wraz z opiekunami

16. Prezentację wykonali uczniowie klasy II i uczestniczący w wymianie, w składzie:Sebastian Bańkowski, Michał Figiel, Mirosław Morawski oraz Dawid Sikora pod opieką Pani mgr Gizeli Przywary.