70 likes | 200 Vues
SELKOKIELISYYS. Helppoa ja ymmärrettävää suomea. Vihjeitä selkokielisyyteen. Käytä yleiskieltä ja tavallisia sanoja. Äännä sanat selvästi ja kohtalaisen hitaasti. Puhu selvää suomea, ja käytä yksinkertaisia lauserakenteita. Vihjeitä selkokielisyyteen.
E N D
SELKOKIELISYYS Helppoa ja ymmärrettävää suomea
Vihjeitä selkokielisyyteen Käytä yleiskieltä ja tavallisia sanoja. Äännä sanat selvästi ja kohtalaisen hitaasti. Puhu selvää suomea, ja käytä yksinkertaisia lauserakenteita.
Vihjeitä selkokielisyyteen Kussakin lauseessa saa olla vain yksi tärkeä asia. Käytä suoraa sanajärjestystä. Vältä pitkiä sanoja.
Vihjeitä selkokielisyyteen Etene johdonmukaisesti. Kerro asian ydin, ja vältä sirpaletietoa. Käytä yksinkertaisia ja konkreettisia esimerkkejä.
Vihjeitä selkokielisyyteen Voit käyttää yleisesti tunnettuja puhekielen sanoja, mutta älä käytä murreilmaisuja. Toista sama asia eri tavoin. Käytä myönteisiä ilmaisuja.
Vihjeitä selkokielisyyteen Havainnollista. Tarkista, että asia tuli ymmärretyksi. Pyydä kuulijaa toistamaan omin sanoin se, mitä hän on ymmärtänyt omasta puheestasi. Käytä aikuisen kieltä. Holhoava sävy aliarvioi kuulijaa ja asettaa hänet lapsen rooliin.
Vartiainen- Ora, P. Erilaisuus sallittua. (Osuma 2006) Esityksen koonnut Päivi Pakola/EDUPOLI/ 2009, osin soveltaen