Men vi försökte segla lite, men när inte en Genackern skapar tillräckligfart då får man ge upp.

Skottland del 1 Peterhead - Inverness 2009-06-08 – 2009-06-09 Caledonian canal 2009-06-12 – 2009-06-20.

hera

1. Skottland del 1Peterhead - Inverness2009-06-08 – 2009-06-09Caledonian canal 2009-06-12 – 2009-06-20

2. Den 10 juni släppte vi tamparna igen ifrån Peterhead nu hade vi legat still för länge. Planen var att segla natt till Inverness direkt en tripp på ca 95 distans, ungefär som Marstrand – Strömstad. Men någon segling blev det inget med, vi hade fin vind i början men det gick för sakta. Det är detta som är det lilla problemet som vi märkt med tidvatten, för att man inte skall vara på fel plats på feltid så blir det mycket motorgång. Så efter 20 timmar motor var vi i Inverness. Tobbe försöker se om vi kan gå ut eller om det är något i vägen. Nä självklart bråkar alltid något, så det är meckartimepå Mare. Men vi försökte segla lite, men när inte en Genackernskapar tillräckligfart då får man ge upp.

3. Bild bevis på att vi faktiskt är i skottland. P.S. Det är inte båten på bilden som har tagit fotot Väldigt vacker kust sträcka som vi segla/motoriserade Vi hade även sällskap en dansk båt Katja.

4. Men som vanligt var det även snor kallt på natten bra med kläder är att rekommendera för den som tänker segla i skottland. Havet är inte mycket varmare än 12-13 grader. Om man inte passar sig ser kan man få riktigt fina grimaser fast frusna i ansiktet.

5. När man skall navigera in till Inverness är det lite lurigt det är nämligen en förträngning innan man kommer in till Inverness firth. Denna förträngning vill man komma in i slack, annars kan det vara strömmar som är över 6 knop (mer än vad vi kan köra framåt). Det förrädiska sundet, vi kom in perfekt med ca 0,1 motström Ligger även ett fort som skyddar Inverness hamn mot ovälkomna gäster.

6. Första hamnen i Inverness var Inverness Marina, vi var tvungna att gå in i den pga. av tidvatten. I Reeds (nautisk bibel) står det väldigt fina ord om denna marina. I själva verket är den belagd i ett industriområde, duschen & toa är belagda i två containrar och grädden på moset är att den är dyrast hittills. Dagen där på lämna vi fortast möjligt. Här ligger vi, minst som vanligt

7. Äntligen kunde vi lämna Inverness marina för att ta det första steget in i Calidoniancanal. Det första man gör är att gå igenom ett en sea lock det är som en vanlig sluss fast den går mot havet. Detta är även våran första slussning genom tiderna som vi själva gör. Lite nervigt var det. Här börjar de 8 dagar som vi har för att gå igenom, men först skall vi göra Inverness.

8. 13 Juni en viktig dag på året för vissa, inte minst Torbjörn. Han har lyckats överleva ett år till och bli hela 27 år. Dagen i ära tvättar vi hela förmiddagen för att senare ge sig ut på sightseeing hela och rena. På kvällen av njuts en fin middag (tack mamma & pappa) på restaurang + pub besök. Kyrkor var det gott om, utan att tänka på det fick vi med 4st på ett kort.

9. Efter några slappar dagar i Inverness så börjar vi jobba oss igenom Calidonialcanal. Vi lämnar tidigt på morgonen för att hinna med att fylla på dieseln, som är hyffast pris (ca 10kr liter) om den även används för ”domesticuse” alltså värmare. Detta fick Mare väldigt fort. (Vi hade gärna haft en värmare för Skottland är kallt o regnigt) Första svängbron av 11 även avklarad, lite pyssligt man måste ropa upp dem innan för att få en tid då de öppnar. Prata med skottar över VHF är intressant kan man säga. Medel sluss höjd var ca 2.5 meter, man måste säga att det är imponerade att kanalen byggdes 1808-1822. Mesta stenen som användes är sandsten från lokala stenbrott.

10. Vi hade tur den första dagen för att det blåste nord-östligt vilket är ovanligt, men passar mycket bra som man skall gå söder ut. Vinde gjorde att vi kunde segla med genackerigenom stora delar av Loch Ness, topp fart på 6,4 knop. Mycket trevlig segling innan regnet kom som en vägg strax före Fort Augustus Ruin ifrån Urquhart Castle i LochNess Det går inte en dag utan regn i detta land!

11. Väl i Fort Augustus slussar vi igenom direkt, bättre position för att fortsätta dagen därpå. Annars ser vi inte mycket av Fort Augustus, men det är som vilken slumrande små stad i skottland som helst. Färden fortsätter dagen därpå mot LochOich som är den högsta belägna sjön på färden, så efter den är det bara nerför 14 av de 29 slussarna är avklarade. En av de sista dagarna med rickigt bra väder, kanal färden bjuder även på fina vyer.

12. Att slussar här är inga problem, det är alltid en slussvakt som kommer och hjälper en med tamparna så de ligger rätt oftast behöver vi inte ens lämna båten. Calidonialcanal är syster kanal med göta-kanal men den byggdes först. Slussningen går mycket lugnt till även om vi har racing slussat eftersom vi har varit själva. Sista slussen innan LochOich, med typiskt sluss hus

13. I LochOich lägger vi till vid en ponton brygga nära en gammal slotts ruin. Brevid bryggan ligger även ett riktigt fint hotell en bit in i skogen, hotellet är så fint att vi inte vågar plåta det. Men vi går ner till deras brygga igenom hela skogar av rododendron som blommar. Mycket vackert! Rododendron skogen Självklart tog vi oss en titt på slotts ruinen också, den var stängd för allmänheten för tillfället men det gick att ta sig dit ändå.

14. Under natten vid LochOich börjar det blåsa upp och regnet kommer, vi känner att det är dags att flytta på sig. Vi motoriserar igenom Lochlochy och lägger till vid slussen ut. Där gör vi lite mindre jobb på båten. Två nya bussningar till rodret tillverkas av två gamla röstjärn. Skönt att man klara sig själv när man får problem. Nu mera är rodret glapp fritt igen  Innan vi går in vid för töjningen så ser vi ett berg som är rosa, det visar sig att hela berget är fullt med blommande rododendron buskar/träd. Väldigt vackert att kolla på. Tyvärr var vädret så dåligt att det inte gick att foto i sin fulla prakt.

15. Själv klart ligger vi inte still utan tar oss vidare ner för Neptunsstaircase som är en sluss anordning med 8st slussar på raken, där alla slussar har utsikt mot havet och över Fort William. Självklart gick det inte att fota detta häller då regnet verkligen öste ner. Tänk dig en åskskur i Sverige men att det regnar mera och att det inte slutar på 20min. Väl nere lade vi oss utan på Pegasus en annan svensk båt som vi har haft sällskap med färden igenom Calidonial Canal. Istället för en bild på regn så visar vi deras fina båt som är en brittisk tillverkar Westerly 36´a.

16. Dagen efter är det midsommar även i skottland. Vi värmer upp med att gå till det lokala whiskey destilleri som till verkar Ben Newis whiskey. En lite tur igenom deras produktions lokal sen var det dags för provning, de hade också ett förmånligt pris på deras egen whiskey så det fick bli en 12 årig blend. Efter det var det som vanligt igen, lunch med sill och färsk potatis som avslutas med kaffe. Lite senare en egen tillverkad jordgubbs tårta. Efter allt detta kom gitarren fram och det var allsång. Socker kakan gjord i Omni ungen, funkar toppen.

17. Dagen efter midsommar var inte så tung som brukligt, välldigt skönt då våra dagar i kanalen har tagit slut. Vi lämnar kanalen vid 15:00 för att ta oss vidare igenom skottland västra skärgård. Efter lite motorgång fick vi perfekt segling vind, inte dålig första start på västerhavet. Även vattnet är något varmare nu är det hela 14 grader. Vi fick en lyx slussning, vi låg utan på en norsk segel båt vilket inbär att vi bara åker med 