en 't was maandag , en die jongen zei :

die boot bijna op z'n kant , zij met volle vaart die haven ingevaren , net op tijd 't roer omgegooid !. en 't was maandag , en die jongen zei :.

lan

en 't was maandag , en die jongen zei :

1. die boot bijna op z'n kant , zij met volle vaart die haven ingevaren , net op tijd 't roer omgegooid !

2. en 't was maandag , en die jongen zei :

3. en als de boot 'n beetje schuin gaat en je houdt die grootschoot vast , en 't roer , dan leun je of dan hang je met je gewicht aan die grootschoot , maar die schiet dan automatisch in die klem en ik zag kans om de verkeerde kant op dat ding proberen los te trekken , dus de grootschoot die bleef klem zitten en de boot die ging steeds schuiner en uiteindelijk viel die gewoon om .

4. die andere jongens zaten met z'n tweeen in de boot .

5. hebben we daar in eerste instantie twee zeilbootjes gehuurd , dat was in de buurt van 't Snekermeer , 'n klein haventje daar zo .

6. dus wij al overal rondgevraagd , mensen die misschien konden helpen , die wat wisten , want , ja , je kunt natuurlijk wel onder die boot gaan kijken , maar je ziet geen moer .

7. die ander , nou ja , die bleek 't ook wel te kunnen , maar die wist dan niet hoe alles heette en die deed 't allemaal maar ongeveer 'n beetje , en dat ging altijd wel goed ;

8. dus wij die boot omgekeerd , sprong de motor niet aan .

9. windkracht zeven eigenlijk niet meer .

10. " Joh 't gaat niet meer , we moeten die motor aanzetten en die zeilen naar beneden " .

11. die hadden we dus , eigenlijk had d'r 'n knoop in moeten zitten , naar mijn weten had ik die d'r ook echt wel ingedaan , alleen die was losgeraakt dan blijkbaar .

12. wij hadden dan 't geluk dat we met z'n drieen waren , dus wij hadden nog 'n beetje gewicht , dus 't ding lag nog wel stabiel .

13. dus wij op de gok , ja , we konden niet takelen - op de gok teruggevaren , en we hadden net besloten , 'n paar dagen van tevoren al , dat we die nácht zouden gaan varen van Hoorn naar Enkhuizen toe , want 'n keertje 's-nachts op 't IJsselmeer , dat was natuurlijk ook wel mooi .

14. die kregen de motor ook niet aan de praat , dus die hebben wij toen moeten slepen geloof ik zelfs .

15. nou , dat ging hartstikke goed , we waren zo bij Enkhuizen .

16. mooi in 'n plastic trommeltje gedaan met de jus d'r nog bij , zodat we die op konden warmen die avond .

17. nou ja meer-waardig meer , want op zee kunnen ze niet en , ja , daar zouden we dan drie in ene boot twee in andere boot lekker 'n stukje zeilen en per dag 's zien waar we aan zouden leggen .

18. " Oh , ja , geen enkel probleem " .

19. we moesten nog wel 'n klein stukje .

20. ik had nog wel even door kunnen gaan hoor . . .

21. die konden geen kant meer op .

22. en ja , ik was 't jaar daarna pas d'r bij gekomen , toen waren we met nog twee anderen , waren we ook 'n weekje gaan varen , ook op die kleine bootjes , en 't jaar daarop weer , met nog 'n paar anderen .

23. weer naar dat haventje .

24. gelukkig was 'r geen ander bootje , was 'r precies eeen leeg plekje voor die boot om 'm , ja , in te leggen , waar die gelijk rechtstreeks in kon varen , dus met 'n enorme klap tegen de kant op !

25. die was óf ontzettend naïef , óf die had gewoon helemaal , die was nergens bang voor .

26. wat we niet verwacht hadden was dat 't 's-nachts de wind opstak .

27. ik wéér achter 't roer , deze keer wat oplettender natuurlijk , dus de boot ging niet om , maar ja , die golven die sleurden die boot behoorlijk mee , dus we hadden moeite om 'm recht te houden , moeite om de bochten door te komen .

28. niet persé met die groep , maar in ieder geval . . .

29. we zagen in de verte , nou ja , goed , 't Hegermeer dat is vrij langgerekt en precies over de lengte kwam de wind opzetten , dus helemaal in de verte , de kant waar we vandaan de wind kregen , we hadden gelukkig wind mee , maar daar zagen we dus al enorme onweersbuien hangen , dus wij probeerden om zo snel mogelijk naar de haven te komen .

30. en toen durfde ie de volgende dag ook weer gewoon in 't boot je te stappen , maar als we toen ook slecht weer hadden gehad dan denk ik niet dat ie 't leuk had gevonden !

31. dat was dan gelukkig nog goed afgelopen , want hij had 'm gelijk koel gehouden , maar , nou ja , goed , wij naar binnen toe .

32. we hadden al 'ns eerder gezeild , we hadden ook al twee keer eerder 'n zeilvakantie gehad .

33. ook op twee van die kleine bootjes .

34. en de laatste dag , nee , niet , toen zijn we zelfs gelíjk doorgegaan , want we konden de sluizen bijna onmiddellijk door en 't was nog zulk mooi weer , toen zijn we gelijk teruggevaren 't IJsselmeer over .

35. die zei ook van :

36. 't zijn tenslotte bootjes voor op de meren , dus , nou ja , windkracht zes , dat kan dan nog wel . . .

37. nou ja , goed , hij was dan wel zo snel dat ie gelijk mij naar de onderkant van de boot delegeerde om allebei op 't zwaard te gaan staan .

38. toen hadden we ook al van alles meegemaakt , want toen kwamen we weer in 'n storm terecht met , wij tweëen zaten toen op die ene boot en die derde jongen die ook die echt goed kon zeilen , die was 'r toen nog niet , die zou pas later , die avond geloof ik , bij ons komen , en die andere drie , die dus geen vaarervaring hadden , die zaten op 't andere bootje .

39. enkhuizen ligt boven hoorn geloof ik . . .

40. ja , volgens mij wel .

41. eentje die had ook al gevaren op zo'n kajuitboot die z'n ouders hadden , maar toen was ie nog vrij klein .

42. dan zouden we daar 't Markermeer op , dus door de sluizen heen en dan zien dat we nog bij , zeg ik 't goed ?

43. op 'n gegeven moment , voor de haven van Heeg heb je , aan één kant 'n beetje , nog 'n eiland liggen .

44. dus wij konden nog net voor de vaargeul die boot stil krijgen , anders dan waren we misschien nog overvaren ook , en toen kregen we 'n enorme hoosbui op ons dak !

45. 't is van dat slootwater-kleurtje , dus dat helpt eigenlijk niks .

46. die boot zo recht mogelijk gehouden , nou ja , dat ging dan wel , en juist omdat ik 't zo voorzichtig deed had ie op gegeven moment ook zoiets van :

47. naar de havenmeester toe , vragen of we getakeld konden worden !

48. Ok , 'n beetje 'n domper op de feestvreugde voor de eerste dag , maar 't weer bleef lekker dus de volgende dag zijn we ook lekker gaan zeilen .

49. en op zich was dat allemaal nog niet zo erg geweest want 't was 'n mooi zonnig dagje , we konden alles te drogen leggen , dus dat was niet zo'n punt , alleen . . .