Polsko-Niemiecka Wymiana Młodzieży Wyjazd uczniów do Essen

Polsko-Niemiecka Wymiana Młodzieży Wyjazd uczniów do Essen. Dzień 1 (10.11.2011).

kerry-duran

Polsko-Niemiecka Wymiana Młodzieży Wyjazd uczniów do Essen

1. Polsko-Niemiecka Wymiana Młodzieży Wyjazd uczniów do Essen

2. Dzień 1 (10.11.2011)

3. Tak oto przyjechaliśmy do Essen-Werden. Na początku zwiedziliśmy nasze schronisko „Hausam Turm”,rozpakowaliśmy się w przydzielonych pokojach, a następnie zebraliśmy się na wspólnym obiedzie. Spotkaliśmy tam naszych przyjaciół z majowej wymiany w Gliwicach.

4. Nasze schronisko „Hausam Turm”

5. Nasze schronisko „Haus am Turm”

6. Następnie wybraliśmy się na „podbój miasteczka”. Szliśmy kawałek z górki „zwartą grupą”. Droga do centrum Essen-Werden

7. Napis „Werden” przy wjeździe do miasta

8. Droga do centrum Essen-Werden

9. Po drodze mijaliśmy szkołę muzyczną…

10. …a także Bazylikę św. Lutgarda przy zakonie benedyktyńskim Plany budowy bazyliki pojawiły się już w 799 r., jednak dopiero w 1275 r. zaczętoją budować. Bazylika ta należy do najładniejszych kościołów na tamtym terenie. 6 lipca 1993 r. odwiedził to miejsce papież Jan Paweł II .

11. Kościół św. Lutgarda

12. małe wprowadzenie historyczne...

13. … następnie zwiedzanie kościoła: zobaczyliśmy nowoczesne organy oraz…

14. …ołtarz pod którym leżą szczątki św. Lutgarda - drugiego patrona Essen-Werden

15. Po zejściu do podziemi mogliśmy zobaczyć grobowiec św. Lutgarda w kształcie bazyliki

16. Następnym punktem wycieczki było indywidualne zwiedzanie miasta

17. Centrum Essen-Werden Najwęższy budynek w Essen-Werden

18. Po powrocie do schroniska czasna integrację Wieczorem wspominaliśmy pobyt niemieckiej grupy w Polsce, oglądaliśmy zdjęcia, śpiewaliśmy piosenki, a także graliśmy w gry, m.in. w tenis stołowy oraz kręgle. Szybko poszliśmy jednak do swoich łóżek. Każdy był zmęczony podróżą.

19. Kręgielnia w „Hausam Turm”

20. Miejscowa kręgielnia dostarczyła nam wiele zabawy :)

21. Wieczór integracyjny w „Hausam Turm”

22. Dzień 2 (11.10.2011)

23. Zdjęcie grupy polskiej na terenie „ZecheZollverein”

24. Zwiedzanie „ZecheZollverein” Na terenie „ ZecheZollverein” zwiedzaliśmy budynki byłej kopalni węgla kamiennego, m.in. koksownię, szyby kopalniane, płuczkę (największy budynek na terenie ZecheZollverein ). ZecheZollverein należy do listy Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. Na terenie kopalni odwiedzający mogą zapoznać się z przeszłością oraz teraźniejszością Zagłębia Ruhry.

25. Budynek „Zeche Zollverein” w Essen

26. Zwiedzanie „ZecheZollverein”

27. Zwiedzanie „ZecheZollverein” Fundacja Zeche Zollverein ma do zaoferowania wiele atrakcji, zarówno dla dzieci jak i dorosłych. „Zeche Zollverein” jest miejscem, w którym każdy z nas znajdzie coś dla siebie - od sztuki, poprzez kulturę i architekturę, aż do imprez kulturalnych, wystaw i przedstawień teatralnych.

28. Zwiedzanie BerufskollegOst der Stadt Essen. Po „ZecheZollverein” przyszedł czas na zwiedzanie szkoły „BerufskollegOst der Stadt Essen”.Przed zwiedzaniem szkoły w stołówce szkolnej czekał na nas pyszny obiad, który został przygotowany przez uczniów i uczennice kształcących się w zawodzie kucharza.

29. Berufskolleg – czas na obiad 

30. Część naszej żeńskiej grupy na tle prac uczniów Berufskolleg

31. Uczniowie szkoły wraz z dyrektorem

32. Klasa lakiernicza ze specjalistycznymi narzędziami

33. Zwiedzanie Berufskolleg Ost der Stadt Essen W „BerufskollegOst der Stadt Essen” uczniowie mogą kształcić się w czterdziestu jeden zawodach, m.in.na złotnika, lakiernika, grafika komputerowego, inżyniera budowlanego, kucharza.Po szkole oprowadzał nas dyrektor szkoły, pan N. Wintjes. Opowiadał on nam o poszczególnych zawodach, a także pokazywał sale,w których uczniowie uczą się jak w praktyce wykorzystywać nabyte podczas lekcji umiejętności.

34. Zwiedzanie BerufskollegOst der Stadt Essen. Kolejnym punktem programu były zajęcia sportowe w hali „BerufskollegOst der Stadt Essen”. Wzięliśmy udział w zajęciach sprawdzających nasze zgranie zespołowe (w tej konkurencji przegraliśmy niestety z niemiecką grupą), następnie Saskia (jedna z niemieckich uczennic) pokazała nam kilka ciosów i ruchów Taekwondo. Na koniec zmierzyliśmy się jeszcze w meczu piłki nożnej – i tu znowu niemieccy koledzy okazali się o wiele lepsi od naszej polskiej drużyny.

35. Wieczór w teatrze - Teatr „Aalto” w Essen Teatr „Aalto” to jedno z najważniejszych kulturalnych miejsc Essen. Został on otwarty 25 września 1988 r. Pierwszym spektaklem, odegranym na deskach Aalto była opera Richarda Wagnera pod tytułem "Die Meistersinger von Nürnberg". W teatrze Aalto wystawia się różnego rodzaju spektakle operowe, baletowe oraz koncerty. Po prawej: ulotka reklamująca balet „Irish Soul”, na który zostaliśmy zaproszeni przez niemiecką grupę

36. Teatr Aalto został zbudowany według projektu fińskiego architekta Alvara Aalto (którego projekt wygrał konkurs w 1959 r.), jednak budowę teatru rozpoczęto się dopiero w 1983 - siedem lat po śmierci Aalto.

37. Teatr Aalto w Essen – zdjęcie nocą Źródło: Wikipedia

38. Dzień 3(12.10.2011)

39. ThyssenKrupp Fabryka stali Krupp powstaław 1811 roku. Jej założenie zapoczątkowało błyskawiczny rozwój miasta Essen. Fabryka szybko rozrosła się od 17 ha i 2000 zatrudnionych ludzi do ogromnego 230 ha zespołu, tzw. Krupp-Parku – dzielnicy mieszkalnej, pracowniczej i rozrywkowej.

40. Zdjęcie z wnętrza biurowca

41. Miejsce, w którym pracownicy mogą się wyciszyć.

42. Fabryka zajmowała się produkcją stali odlewanej. W czasie II wojny światowej produkowała broń, lecz dziś wytwarza się tam między innymi statki wojenne, windy oraz schody ruchome. • Teren ten szybko się rozrastał, teraz jest to nowoczesna dzielnica wyróżniająca się rzadkimi konstrukcjami architektonicznymi zaprojektowanymi przez Francuzów, autorów m.in. willi Nicolasa Sarkozy’ego.

43. ThyssenKrupp – zdjęcie placu miedzy biurowcami

44. Nowoczesne, bezszelestnie poruszające się z niewiarygodną szybkością windy w biurowcu

45. Huta Św. Antoniego W założonej w 1758 roku hucie wydobywano żelazo, które znajdowało się tuż pod powierzchnią ziemi, co znacząco ułatwiało pracę gónikom.

46. Do wytwarzania żelaza wykorzystywano: węgiel drzewny wapno rudę żelaza (lekka – zawiera mało żelaza) wodę (do pozyskiwania energii – czasy przed maszyną parową) powietrze do podtrzymywania ognia

47. W hucie: od momentu jej założenia do 1820 roku: produkowano garnki i piece kuchenne 1820 – 1826: zaprzestano produkcji, obiekt pracował jako młyn papieru 1826 – 1842: produkowano odważniki normowane 1842 – 1877: zamknięto wielki piec, wybudowano piec koksowy, którego nigdy nie użyto – produkcja stanęła. Obiekt wykorzystywany był jako odlewnia oraz miejsce przetapiania stali.