1 / 88

Coriolis-Experiment

Der vestibulo-okuläre Reflex (VOR) und seine klinische Bedeutung Dominik Straumann Neurologische Klinik Universitätsspital Zürich. Coriolis-Experiment. Bockisch et al. 2003. „Rotation about oblique axis.“. „No rotation.“. Tilt. „Rotation about intraaural axis.“. „No rotation.“. 1 minute.

kaori
Télécharger la présentation

Coriolis-Experiment

An Image/Link below is provided (as is) to download presentation Download Policy: Content on the Website is provided to you AS IS for your information and personal use and may not be sold / licensed / shared on other websites without getting consent from its author. Content is provided to you AS IS for your information and personal use only. Download presentation by click this link. While downloading, if for some reason you are not able to download a presentation, the publisher may have deleted the file from their server. During download, if you can't get a presentation, the file might be deleted by the publisher.

E N D

Presentation Transcript


  1. Der vestibulo-okuläre Reflex (VOR) und seine klinische Bedeutung Dominik StraumannNeurologische KlinikUniversitätsspital Zürich

  2. Coriolis-Experiment

  3. Bockisch et al. 2003

  4. „Rotation aboutoblique axis.“ „No rotation.“ Tilt „Rotation about intraaural axis.“ „No rotation.“ 1 minute constant velocity accelerometer

  5. Gaspard-Gustave de Coriolis (Paris, 1792-1843) Syd Mead

  6. häufigste Schwindeldiagnosen benigner paroxysmalerLagerungsschwindel unklarer Schwindel multisensorischer Schwindel unilaterale Vestibulopathie bilaterale Vestibulopathie > 65 Jahre < 65 Jahre zentrale Vestibulopathie vestibuläre Migräne internistischer Schwindel psychophysiologischer Schwindel okulärer Schwindel 0.0 5.0 10.0 15.0 20.0 25.0 30.0 35.0 40.0 45.0 50.0 Prozent

  7. Orientierungssinn • In welche Richtung bewege ich mich? • Um welche Achse drehe ich mich? • Wie stehe / sitze / liege ich zur Schwerkraft?

  8. vestibuläres Labyrinth visuelles System Propriozeption(Druck, Position) Orientierungs-sinn motorisches System Körperbalance Blickstabilisierung Navigation

  9. Augenmuskel Reflex-Latenz:8-10 ms III VI Ncl. vestibularis horizontaler semizirkulärer Kanal

  10. Ferner &Staubesand 1982

  11. Ferner und Staubesand 1982

  12. Ferner und Staubesand 1982

  13. Bewegung Rotation Translation

  14. Leigh & Zee 1999

  15. Baloh & Honrubia 1990

  16. Leigh & Zee 1999

  17. R. Nieuwenhuys et al. 1988

  18. Normaler Kopf-Impuls-Test* *Halmagyi G.M., Curthoys I.S (1988) Archives of Neurology

  19. Pathologischer Kopf-Impuls-Test Korrektur-Sakkade

  20. asymmetrisch bilaterale oder rechtsseitige Läsion? Video

  21. Beeinflusst ein einseitiger vestibulärer Ausfall den VOR auf die andere Seite?

  22. 5 Tage nach vestibulärer Neuritis 40 30 20 GR = 0.65 10 Eye in space [°] 0 GL = 0.34 -10 -20 -30 -40 -30 -20 -10 0 10 20 30 40 Head in space [°]

  23. 1 Gain contralesional 0.5 0 0 2 4 6 Time [log (weeks)] Vestibuläre Neuritis: Zeitverlauf I-IV: patients C: normals I II III VI C 1 Gainipsilesional 0.5 0 0 2 4 6 Time [log (weeks)] Palla et al. (2005)

  24. Leigh & Zee 2006

  25. NI Eye Plant peripheral zentral R kl linear  kn nonlinear • • e h Td  R kl  linear  kn nonlinear Lasker et al. 2000(modified)

  26. Head not moving Head impulse to the right linear linear 90 150 90 170 non-linear non-linear 57 % 0 20 • • h = 0 h = 200 º/s 0 140 0 0 43% non-linear non-linear 90 30 90 30 linear linear

  27. NI Td Eye Plant peripher zentral R kl linear  kn nonlinear • • e h  R kl  linear  kn nonlinear Lasker et al. 2000(modified)

  28. Head impulse to the right Head impulse to the right linear linear 150 90 170 90 non-linear non-linear 20 0 • • h = 200 º/s h = 200 º/s 140 60 0 0 non-linear non-linear 30 30 30 30 linear linear

  29. NI Td Eye Plant peripher zentral R kl linear  kn nonlinear • • e h  R kl  linear  kn nonlinear Lasker et al. 2000(modified)

  30. Head impulse to the right Head impulse to the right linear linear 150 150 170 170 non-linear non-linear 20 20 • • h = 200 º/s h = 200 º/s 140 80 0 0 non-linear non-linear 30 90 30 90 linear linear

  31. NI Td Eye Plant peripher zentral R kl linear  kn nonlinear • • e h  R kl  linear  kn nonlinear Lasker et al. 2000(modifizied)

  32. Head impulse to the right Head impulse to the right linear linear 90 80 90 80 non-linear non-linear 0 0 • • h = 200 º/s h = 200 º/s 60norm: 140 47norm: 140 0 0* 2 non-linear non-linear 30 33 30 30* 1.1 linear linear

  33. NI Td Eye Plant peripher zentral R kl linear  kn nonlinear • • e h  R kl  linear  kn nonlinear Lasker et al. 2000(modifiziert)

  34. Head impulse to the right Head impulse to the right linear linear 150 150* 1.1 170 205 non-linear non-linear 20 20* 2 • • h = 200 º/s h = 200 º/s 80norm: 140 125norm: 140 0 0 90 80 non-linear non-linear 90 80 linear linear

  35. Ein zu tiefer kontralateraler Gain kann das Resultat einer inkompletten zentralen UPREGULATION auf der gesunden Seite sein! DD:asymmetrische bilaterale vestibuläre Läsion

  36. 1 0.8 R = 0.66 p < 0.01 0.6 0.4 Gains full UPREGULATION 0.2 0 no UPREGULATION -0.2 -0.2 0 0.2 0.4 0.6 0.8 1 Palla et al. (2004) Gain ipsilalteral

  37. Bewegung Rotation Translation

  38. Leigh & Zee 1999

  39. Linearer vestibulo-okulärer Reflex

  40. acc oder „tilt-translationDilemma“

  41. Tilt-Translation-Dilemma Äquivalenzprinzip:Ein Beschleunigungs-messer kann nicht zwischen Schwerkraft und Beschleunigung unterscheiden. (1907)

  42. Kopfschlitten Video

  43. 20 15 10 horizontal [º] 5 0 -5 0 0.2 0.4 time [s] 3 2 torsional [º] 1 0 -1 0 0.2 0.4 time [s]

  44. SWAY HEAVE SURGE

  45. Olasagasti et al. 2008

  46. Olasagasti et al. 2008

  47. Besteht ein akutes vestibuläres Ungleichgewicht?HORIZONTALER SPONTANNYSTAGMUS

  48. Horizontaler Spontannystagmus 1 0.5 Horizontale Augenpositions [°] 0 -0.5 -1 0 1 2 3 4 5 Zeit [s]

More Related