TOUR MONTA ROSA (TMR)

TOUR MONTA ROSA (TMR). Een week lang door berg en dal. Van 3/08/2011 tot 8/08/2011 130 km doorheen de Zwitserse en Italiaanse Alpen.

tom

TOUR MONTA ROSA (TMR)

1. TOUR MONTA ROSA (TMR) Een week lang door berg en dal

2. Van 3/08/2011 tot 8/08/2011130 km doorheen de Zwitserse en Italiaanse Alpen

3. We nemen s ’avonds het vliegtuig naar Geneve (aankomst 22U30) en van hieruit rijden we met ons gehuurde autootje verder tot Verbier (zwitserland).dit bleek na uren zoeken de goedkoopste oplossing om de dure treinen te omzeilen Langs een rustig kabbelend riviertje zetten we in het pikdonker onze tent op en hopen op enkele uurtjes slaap. Dag 1: naar Geneve en Verbier

4. We staan heel vroeg op en rijden van Verbier naar Sint Niklaus. Hier laten we de auto staan op een overdekte parkeerplaats en nemen de bus naar Grächen. De berglift werkt niet,we nemen een klein minibusje er reizen verder naar “Bargi” We nemen een zetellift naar Hannigalp (2121 m) Vanaf hier trekken we verder. Langs steile rotswanden gaan we verder in de ongerepte natuur. Vandaag leggen we een 15 km af Dag 2: Van Sint Niklaus naar Monte Moro

5. lift Stippellijn is de gevolgde alternatieve weg

6. Langs smalle paadjes gaan we verder richting Saas Fee : daar lopen wij…

7. Even later komen we in de mist terecht ,en zijn we ,samen met de steenbokken , getuige van een opkomend onweer

8. Door het opkomend slecht weer zijn we genoodzaakt naar het dal te gaan .Via een weinig gebruikt grindpad komen we in “Huteggen”(1237 m) terecht,waar we wachten op de postbus die ons via Saas Grund naar de Mattmark Staussee brengt . Talrijke watervallen voeden de staussee

9. Aankomst bus Tent

10. We vullen regelmatig onze waterzakken aan bij de kleinere bergriviertjes, en wandelen de Staussee voorbij aan de rechter kant

11. Even later, op 2300 meter hoogte ,botsen we bijna op een groep van meer dan 10 steenbokken

12. Rond 18U worden we terug getrakteerd op een scheut hemelwater.Pech…we zijn genoodzaakt de tocht vandaag vroegtijdig te stoppen.We zetten onze tent op dicht bij een gletsjer (zie foto). De enige plaats dat toch wat plat lijkt voor een tent te zetten…s’Avonds genieten we van het pas gevallen regenwater op onze tent om ons wat te verfrissen.We bevinden ons aan de voet van de MonteMoro

13. Dag 2: MonteMoro naar Refuge Pastore Het is de volgende dag nog even klimmen tot aan de pas van de MonteMoro, het uitzicht is betoverend. We zien de Monte Rosa in al zijn (haar?) glorie . We schatten dat we vandaag 25 km afleggen.

14. Even later staan we bij het gekende goudkleurige Mariabeeld.

15. lift

16. Prachtig uitzicht op de Monte Rosa (4634 m)

17. We nemen ter hoogte van de refuge G. Oberto een kabellift en stappen af in het tussenstation op 1700 m . Zo omzeilen we een betalende rit…Tenslotte komen we aan in Macugnaga , een mooi Italiaans bergdorpje

18. Na de nodige proviand aan te kopen , wandelen we verder doorheen de vallei Quaraxxa (deze foto genomen bij lagodellefate)

19. Ter hoogte van La Piana Lopen we heel even de verkeerde kant uit, nadien zijn we getuige van een prachtig geërodeerde waterval.

20. Eventjes de hongerige magen spijzen…we hebben immers grote nood aan energie…

21. Een goed uurtje later “landen” we in BiovacLanti (C.A.I)Deze situeert zich op een hoogte van 2150 m en is toegankelijk voor iedereen . Het is echter te vroeg om halt te houden en samen besluiten we om door te stappen naar de Colle del Turlo (2738 m)

22. Onderweg naar deze col kunnen we regelmatig steenbokken bewonderen

23. Op de Col Del Turlo (2731 m): Geen zicht, dikke mistwe eten andermaal ons buikje rond met een zeer luchtig broodje van bijna 1 meter lang.

24. Tent

25. Na een lange en moeilijke afdaling naar Refuge Pastore, waar we ons buikje vulden met eerder een onsmakelijke pasta, zetten we langs een riviertje onze tent neer en genieten van een deugddoende nacht.

26. Dag 3: Van Refuge Pastore (Alagna) naar de vlakte van “Pian de Véraz” Na een rustige nacht genieten we van een ontbijt , midden in de natuur, vandaag zetten we een goed Beentje voor en wandelen een kleine 25 km

27. Gevolgde alternatieve weg lift

28. In Alagna nemen we de berglift naar Pianalunga, stappen verder naar col d’olen (2880 m) .

29. Vervolgens dalen we terug naar refuge del Lys (bij de Gabietsee) , om na ettelijke kilometers uit te komen in Stafal. We rusten wat uit, en het begint te regenen . Het zag er niet naar uit dat het direct zou stoppen. In Stafal wordt beslist dat we andermaal een bergliftje nemen naar Bättoforko (2627 m). Op de foto zie je rechts naast het meertje een kleine berghut ,gecamoufleerd tussen de rotsblokken(foto op weg naar Stafal) ²

30. lift

31. Via Bättoforko dalen we naar refugeRésy. We laten StJaques links liggen (nog genoeg proviand). Het is ondertussen reeds 19uur. Er word toch beslist om wat verder te stappen en dat blijkt later een heel goede keuze te zijn. (foto=refugeRésy)

32. We zoeken in de bossen,dicht bij een prachtig klein riviertje een plaats om onze tent te zetten . We zitten vlakbij de “Plan de Véraz”

33. Zicht op Plan de Véraz.

34. tent

35. Een idyllisch plaats om je tent te zetten…We missen enkel nog een klein frietkotje om eens lekker te eten.

36. Dag 4:Plan de Véraz-Theodullhorn Zicht uit onze tent: Monte Rosa… Ref. Margherita 4556 m

37. tent

38. De dag begint met een staalblauwe hemel. We wandelen vandaag terug meer dan 22 km

39. Op één van de vele brugjes langs de weg naar Col sud des CimesBlanches .

40. We laten de Grand Lac (2806 m), gelegen tussen de Col Nord en Col sud des CimesBlanches achter ons. Nadien stappen we richting ons hoogtepunt van de reis (en daarbij ook het “hoogste punt”):TestaGrigia (3479 m).

41. Volg 1,5 km de lift,voor je Naar rechts afslaat op de gletsjer!

42. Na uren zwoegen , zweten,hijgen , hoesten en blazen komen we langs de Theodulpas en slenteren we verder langs de gletsjer naar TestaGrigia. (foto)

43. tent Volg de sleeplift 1,5 km

44. Nadat we enkele pizza’s verorberden in de hoge berghut was het tijd om de afdaling aan te vatten . Volgens de kaart moeten we na een paar km wandelen op de Theodulgletsjer rechts afslaan richting een rotsformatie. We slaan echter te vroeg af en even later worden we geconfronteerd met mijn ergste nachtmerrie:gletsjerspleten,hier en daar ook ondergesneeuwd,maar gelukkig te onderscheiden van het ijs. We keren op onze stappen terug en slaan verder af…

45. Even later kunnen we de gletsjer verlaten en hebben we zicht op de Gornergletsjer en Gandegghutte Gornergletsjer Gandegghutte

46. Een uurtje later zien we het niet meer zitten om verder te wandelen wegens de continue motregen , en beslissen we om onze tent ergens neer te planten. Na een tijdje zoeken , vinden we een geschikt plaatsje ,met prachtig zicht op Zermatt.

47. De tent staat er al…Nu nog water vinden. Sander en Jeroen lopen (zonder rugzak) en komen na enige tijd terug met de gevulde camelbaks . Het heerlijke mineraalwater doet ons deugd. Gemiddeld drinken we een 4-tal liter water per dag . Nadien leggen we ons in de tent en bekijken we de planning voor volgende dag .

48. Dag 5: Naar Zermatt en Täsh Foto s’ morgens : Wij zijn klaar voor de volgende stap Maar het weer duidelijk niet . We wandelen terug meer dan 25 km op en neer…

49. Na ons bescheiden ontbijt (in de tent !) besluiten we wegens het mindere goede weer te wachten tot dat de hemel toch wat opentrekt . Tussen de nevelslierten door zien we Zermatt opduiken.